Sok más kreatív szakmához hasonlóan, a grafikusok számára is az árazás az egyik legpopulárisabb téma. Ha egy grafikus még csak most kezdi a karrierjét, akkor kevesebb tapasztalattal és referenciával rendelkezik, mint egy tapasztaltabb grafikus, emiatt az árazás becslése nehezebb lehet. A számtalan változó, mint az ügyfél, vagy éppen az idő, nem teszi könnyebbé a helyzetet.
Az árazás valóban az egyik legösszetettebb feladat, amit egy grafikusnak el kell végezni az üzletvitel területén. Nem véletlen, hogy a könyvemben is az erről szóló fejezet lett a leghosszabb, hiszen beszélnünk kell az árazási modellekről, az árajánlatokról, vagy arról, hogyan lehet árat emelni, hogy csak párat említsek a rengeteg témakörből, amit érint az árazás kérdése.
A következőkben egy 2023. elején publikált kérdőív eredményeit teszem közzé, ezeket a 2022-es kutatással vetem össze. Az összehasonlítás arra keresi a választ, az elmúlt 1 évben mennyit változtak a magyar grafikusok árai az infláció, vagy éppen a KATA megszűnésének a hatására. A kutatás során medián értékekkel számoltam.
A kérdőívet 204 alkalommal töltötték ki. A grafikus szakma a legtöbb kreatív szakmához hasonlóan nem értékelhető binárisan, azaz nem az az egyetlen kritérium, hogy el lett-e végezve a feladat, vagy sem. Ugyanakkor egzakt módon sem mérhető a teljesítmény, mint egy futószalag melletti munkás esetében a darabszámmal. Kénytelenek vagyunk mégis valahogy különbséget tenni grafikus és grafikus között. Ezt a való élethez és a piachoz hasonlóan a szakmában eltöltött évek alapján tettem meg a kérdőívben.
No Data Found
A tavalyi felméréshez hasonlóan, idén is magasan a kis- és középvállalkozások (KKV) szektor került az első helyre. Hiába szűnt meg a KATA lehetősége még mindig nagyon sok stúdió és ügynökség bérel fel szabadúszókat egy-egy projektre. Megjelent azonban a magánszemélyek kategória, ami nem szerepelt a kérdőívben, de a szabadszavas mezőbe többen is megadták ezt a lehetőséget. Ezeken kívül még visszatérő elem volt a civil- és jótékonysági szervezetek.
No Data Found
A következő kérdésben arra kerestem a választ, hogy milyen arányban vannak hazai, illetve külföldi ügyfelei a magyar grafikusoknak. A válaszok alapján elenyésző azoknak a száma, akik külföldi ügyfelekkel dolgoznak.
No Data Found
Szabadúszó grafikusként több együttműködési stratégia közül válogathat az ember. Ez persze nagyban függ attól, hogy generalista, vagy specialista, illetve milyen munkákat végez, hiszen vannak gyorsan és lassan forgó projektek.
“Lassan forgó projektek azok, amikre egy vállalkozásnak jellemzően egyszer, vagy nagyon ritkán van szüksége. Ilyenek az arculatok, a weboldalak, mobil appok. Gyorsan forgó projektek, amikre hetente, vagy havonta szükség van, amik állandó gyártást igényelnek. Ilyenek a banner kampányok, posztképek, bizonyos esetekben a landing oldalak is.”
Részlet a ‘Nem kell nagyobbra venni a logót’ című könyvből.
Az adatokból az derül ki, hogy habár túlnyomórészt hosszútávú együttműködésekben, állandó ügyfelekkel dolgoznak a magyar grafikusok, a projektek jellege azonban inkább lassan forgó (vörössel jelölve a grafikonon), mint például a logó és arculattervezés, valamint a csomagolás tervezés.
No Data Found
No Data Found
Egy másik gyakori kérdés a fiatal grafikusok körében, hogy honnan szerezzék az ügyfeleiket. A kérdőívből kiderült, hogy a személyes kapcsolatok és a továbbajánlás az, ami a legjobban pörgeti a vállalkozást. Futtathatunk hirdetéseket, mégis az elégedett ügyfél a legjobb marketing csatorna. A crowdsourcing oldalakat sem nagyon használják itthon (pl. Fiverr, Toptal, Upwork).
No Data Found
Amikor még fiatal grafikusokat mentoráltam, sosem azzal a kérdéssel jöttek hozzám, hogy hogyan kell jó landing oldalt tervezni, vagy milyen eszközzel lehet patternt összerakni Illustratorban. Az esetek 99%-ában olyan problémáik voltak, amik a szakma üzleti részéhez kapcsolódnak. Árazás, kommunikáció, ügyfélszerzés stb, a szokásos visszatérő témák.
A kérdőívben kíváncsi voltam arra, hogy önmagukat hova sorolnák, azaz mennyire érzik magukat “jó üzletembernek” és mennyire magabiztosak az áraik tekintetétben. Azt gondolnánk, hogy az idő előrehaladtával egyre magabiztosabbak lesznek az emberek, az adatok alapján azonban egy 1-től 5-ig terjedő skálán a kezdők és a juniorok medián értéke 3, míg a medioroké és senioroké 4 lett. Ez azt jelenti, hogy csak a junior-medior váltásnál van egy jellemző magabiztosság emelkedés.
Önbevallás alapján
No Data Found
A grafikon azt mutatja meg, hogy az adott tapasztalati szint képviselőinek hány százaléka jelölte meg az adott választ.
No Data Found
(1-nem ért hozzá, 5-tanácsot is tudna adni)
No Data Found
No Data Found
Egy vállalkozásra költeni is kell, hogy jól működjön. Vagy időt, vagy pénzt. A grafikusok 70%-a kevesebb, mint 50 000 forintot költ a saját vállalkozására. Ebben nincsenek benne az adók természetesen, csak a szoftverek díja, a co-working bérletek, hirdetések stb.
No Data Found
Egy logó árazása valóban nem egyszerű feladat, hiszen itt inkább értékalapú árazást használunk, azaz teljesen mindegy, hogy hány órát dolgozunk vele, az előállított termék árát az határozza meg, hogy milyen értéket képvisel a vásárló számára. A logó- és arculattervezés nem a pen tool eszközzel kezdődik, és ezt mutatom be a Vizuális branding videó kurzusomban is.
A piachoz hasonlóan a kérdőív is cégméret alapján tesz különbséget, hiszen ha egy nagyobb cégnek dolgozunk, több felületen, akár szerte a világban kint lesznek a terveink, így ez nagyobb felelőséggel, odafigyeléssel, kutatással jár. Ha egy hatalmas cégnél valamit elrontunk és 2-3 év múlva megint cserélni kell mindenhol a logót, az elég nagy pénzügyi tétel. Éppen ezért a válaszadókat is arra kértem, hogy három kategória alapján becsüljék meg, hogy az adott cégnek mennyiért terveznének logót. Az első kategória 1-2 fős induló vállalkozások, a második 5-6 fős, már több éve a piacon lévő szereplők, a harmadik pedig 100+ főt alkalmazó nagymúltú vállalatok.
No Data Found
No Data Found
No Data Found
No Data Found
No Data Found
Az arculattervezés esetében a 3 kategóriát a munka mennyisége alapján határoztam meg. Az első csomag egy 2-3 elemet tartalmazó arculat, amiben például névjegy, rollup, esetleg social template van; a második egy 5-10 elemből álló arculat; a harmadik pedig egy teljes arculat, kézikönyvvel együtt.
No Data Found
A teljes arculatra a legmagasabb ár 3,5 millió volt, a legalacsonyabb pedig 95 000. Habár mindkettő egy kiugró adat, de többen is adtak meg 1 000 000 és 2 000 000 közötti étékeket, valamint 100 000 és 200 000 közöttit is ugyanerre a kérdésre. Ez azt jelenti, hogy a magyar piacon egy projekten akár 10-szeres szorzó lehet annak függvényében, hogy ki végzi el a feladatot.
No Data Found
No Data Found
No Data Found
“Teljesen máshogy kell árat emelni állandó, vagy visszatérő ügyfeleknél és máshogy az alkalmi klienseknél. Egy új kapcsolatnál megteheted azt, hogy egy, az eddiginél magasabb árról indítod a beszélgetést, hiszen nincs összehasonlítási alapja. Viszont, ha olyan ügyféllel tárgyalsz, aki már látta az áraidat, érdemes megindokolni az emelést.”
Részlet a ‘Nem kell nagyobbra venni a logót’ című könyvből.
No Data Found
No Data Found
No Data Found
No Data Found
No Data Found
Az árazás egy összetett feladat, aminek csak egy apró része az, hogy megismered a piac és a versenytársak árait. Csupán a kutatás adatai alapján nem lehet árstratégiát alkotni. Ha szeretnél többet megtudni az árazásról, a könyvemben egy egész fejezeten át foglalkozom a témával.